KUALA LUMPUR: Penyiasat mengenal pasti taktik baru yang digunakan oleh penipu, sama seperti data menunjukkan kejatuhan jenayah komersial yang lain.
Penipu akan mula-mula mencari mangsa dengan memancarkan data mereka terlebih dahulu. Setelah selesai, mereka akan menyamar sebagai pegawai dari badan yang berwibawa sebelum meyakinkan mangsa untuk memuat turun aplikasi ujian beta.
Pautan ke aplikasi lain yang dipanggil “bnmsafe (8002)”, yang sepatutnya untuk mengakses Bank Negara, akan dihantar oleh penipu. Satu borang dalam talian akan dibentangkan di mana mangsa diarahkan untuk mengisi sepenuhnya, termasuk butiran akaun bank mereka, pin nombor kod dan CVV (kod keselamatan kad).
“Penipu kemudian akan mengambil wang itu sebelum mengarahkan mangsa memadam borang mereka,” kata pengarah CCID Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Zakaria Ahmad pada sidang akhbar di sini semalam.
Sehingga kini, enam kes di seluruh negara telah dilaporkan, semuanya pada bulan April.
“Kerugian dianggarkan sekitar RM295,350. Pautan telah diturunkan buat masa ini tetapi ia mungkin kembali dalam talian apabila orang menjadi lemah, “katanya.
“Kami mahu memberi amaran kepada orang ramai untuk berhati-hati dan meminta pihak berkuasa jika mereka mempunyai keraguan. Mereka boleh melakukannya melalui hotline CCID di 013-211 1222, melalui WhatsApp, “katanya.
Comm Zakaria menambah ini adalah kali pertama jabatan telah melihat kaedah sedemikian yang digunakan.
Dalam berita yang lebih positif, pihak polis telah menyaksikan kejatuhan pinjaman palsu dan kes-kes yang panjang sejak perintah kawalan pergerakan telah dilaksanakan.
“Sepanjang tempoh MCO sehingga 9 April, terdapat 303 kes pinjaman palsu, dengan kerugian kira-kira RM3.81 juta. Walau bagaimanapun, antara 1 Jan hingga 17 Mac, jabatan itu mencatatkan 1,180 kes, dengan kerugian berjumlah RM13.14 juta, “katanya.
“CCID juga mencatatkan 41 kes yang panjang sejak MCO bermula, berbanding dengan kes-kes lama 218 sebelum perintah itu. Kerugian juga menyaksikan penurunan, turun dari RM15.7 juta kepada RM362,000. “