KUALA LUMPUR: Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) telah meminta penerima bantuan Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang belum menerima bantuan mereka untuk mengemaskinikan maklumat akaun bank mereka pada 30 April.
Ia mengatakan bahawa mereka yang mempunyai rekod data dengan LDHN dan permohonan BPN mereka telah diluluskan tetapi belum menerima bantuan itu perlu mengemaskini maklumat akaun bank mereka yang aktif di https://ez.hasil.gov.my/ci
“Pengemaskinian maklumat akaun bank perlu dilakukan pada 30 April untuk membolehkan pembayaran BPN dikreditkan ke dalam akaun pada bulan Mei,” katanya dalam satu kenyataan pada hari Isnin (13 April).
LHDN mengatakan ini untuk memastikan bahawa pembayaran BPN dapat disampaikan dengan selamat dan lancar.
Ia juga menggesa penerima BPN untuk menggunakan saluran LHDN rasmi untuk mengemaskini maklumat.
“Untuk mengemaskini maklumat bank, sila dimaklumkan bahawa LDHN tidak akan meminta TAC untuk tujuan menyalurkan dana BPN,” katanya.
Bagi penerima BPN yang tidak mempunyai rekod cukai dengan LDHN, pembayaran BPN boleh dibuat seperti yang dijelaskan dalam segmen Soalan Lazim di portal rasmi BPN di https://bpn.hasil.gov.my/Download/Faq/SoalanLazim (FAQ) BantuanPrihatinNasional (Kemaskini% 2006042020) .pdf
Untuk pertanyaan lebih lanjut, sila hubungi LDHN melalui Talian Hasil Perawatan di 03-8911 1000, HASiL Live Chat atau borang maklum balas di portal rasmi LDHN di https://maklumbalaspelanggan.hasil.gov.my/MaklumBalas/ms-my/.
Penerima bantuan boleh menghubungi LDHN di Facebook https://www.facebook.com/LHDN dan Twitter di https://twitter.com/LHDNMofficial juga.