KUALA LUMPUR: Berkuatkuasa hari Sabtu (4 April), Express Rail Link (ERL) menangguhkan semua perkhidmatan relnya untuk tempoh perintah kawalan pergerakan yang diperluaskan (MCO) disebabkan oleh penumpang yang sangat rendah dalam tempoh lapan hari lalu.
ERL dalam satu kenyataan pada Jumaat (3 April) berkata pandemik Covid-19 telah menghentikan semua perjalanan udara dan ditutup hampir semua pejabat dan perkhidmatan, menyebabkan hampir tiada penumpang udara dan penumpang terhad menggunakan perkhidmatan ERL.
“Syarikat itu telah berunding dengan pihak berkuasa yang berkenaan dan memutuskan untuk menggantung perkhidmatannya untuk tempoh ini. ERL akan terus menyediakan perkhidmatan kepada semua penumpang sebaik sahaja MCO diangkat,” katanya.
Sementara itu, ERL menambah penggantungan sementara perkhidmatan ERL di Kuala Lumpur mencerminkan keadaan malang yang sama di banyak negara iaitu Kereta Api Bandar Raya di Vienna, Rhonexpress di Lyon, Gatwick Express di London, Gautrain di Johannesburg, dan Airport Express Line di New Delhi.
ERL memohon maaf atas ketidakselesaan itu, dan penumpang dinasihatkan membuat pengaturan alternatif untuk pengangkutan mereka.
Ia juga menasihati penumpangnya untuk mengemukakan sebarang tiket yang tidak digunakan untuk bayaran balik menerusi saluran Intria Pelanggannya.
Untuk butiran lanjut dan kemas kini, layari www.KLIAekspres.com, halaman Facebook KLIA Ekspres atau hubungi Inquiry Pelanggan di 03-2267 8000 (Isnin hingga Jumaat 8:30 pagi hingga 6:00 petang waktu tempatan).
– Bernama